Jednou z pravidelných celostátních kontrol České obchodní inspekce je kontrola internetových obchodů. „Výsledky kontrol za třetí čtvrtletí roku 2019 potvrdily, že v oblasti internetového prodeje dochází neustále k porušování spotřebitelské legislativy, tedy práv spotřebitele,“ řekl ústřední ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný. Trendem začíná být i elektronické obchodování přes aukční a slevové portály. Z celkového počtu 185 kontrol bylo zjištěno porušení zákonů ve 146 případech (78,92 %).
Česká obchodní inspekce ověřovala dodržování povinností především vyplývajících ze zákona o ochraně spotřebitele. Z celkového počtu 185 kontrol bylo zjištěno porušení právních předpisů ve 146 případech (78,92 %). Uvedený výčet není reálným obrazem trhu, ale Česká obchodní inspekce má na internetové prodejce velké množství podání spotřebitelů, které využívá právě při cílení svých kontrol.
Nejčastěji docházelo k porušení zákona o ochraně spotřebitele - v 60 případech inspektoři zjistili klamavé konání ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele atp.
V 45 případech bylo zjištěno klamavé opomenutí (prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasným, nejednoznačným či nesrozumitelným způsobem.
V 70 případech prodávající nedodržel povinnost informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit.
V 75 případech prodávající neinformoval řádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, v 19 případech porušil prodejce postup při uplatnění a řešení reklamací, zejména povinnost přijmout reklamaci a vystavit o tom písemné potvrzení a dále povinnost o reklamaci rozhodnout a vyřídit ji ve stanovené lhůtě a v 8 případech bylo zjištěno porušení nařízení Evropského parlamentu a Rady o názvech textilních vláken a souvisejícím označování materiálového složení textilních výrobků.
Právní moci ve 3. čtvrtletí roku 2019 nabylo 188 pokut v celkové hodnotě 1 741 500 Kč. Nejvyšší pravomocná pokuta 180 000 Kč byla uložena společnosti HP TRONIC Zlín, spol. s r.o., provozující web www.kasa.cz za to, že na svých internetových stránkách u výrobku „Gril Tepro Toronto New“ uvedla nepravdivou informaci o dopravě zdarma, ačkoli tu neumožnila během objednávky zvolit a jediná možná doprava byla spotřebiteli nabídnuta v ceně 389 Kč. Dále lednice v ceně 19 990 Kč byla v platném akčním letáku se slevou 10 %, tato sleva však nebyla spotřebiteli v provozovně vůbec nabídnuta. Dále Česká obchodní inspekce dospěla k závěru, že společnost nevyřídila minimálně čtyři reklamace v zákonné lhůtě 30 dní.
Dále byly uloženy pravomocné pokuty ve výši 90 000 Kč společnosti Zboží ze skladu s.r.o. provozující weby www.topslev.cz, www.slevyavyhody.cz, www.potrebydokuchyne.cz, www.prodeti-eshop.cz, www.penezenky-tasky-shop.cz především za to, že prodávající nesplnil povinnost informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit.
A pokuta ve výši 70 000 Kč byla uložena společnosti ANTALON s.r.o. provozující stránky www.euroking.cz také v souvislosti s nedodržením svých povinností s ohledem na povinnost informovat řádně spotřebitele o a způsobu uplatnění reklamace (práva z vadného plnění) a také nedodržení dalších povinností v souvislosti s reklamacemi, například nevyřízení ve lhůtě 30 dnů ode dne uplatnění reklamace.
„Nedostatky ve sledované oblasti přetrvávají zejména u poskytování kompletních a komplexních informací o prodávaných výrobcích a službách, kdy se prodávající u této formy prodeje výrobků (služeb), uchylují i k nekalým obchodním praktikám. Vzhledem k zaznamenaným nedostatkům a v kontextu rostoucího objemu internetového obchodování bude kontrole této oblasti věnována patřičná pozornost i v budoucnu,“ dodal mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.